Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
‘Van baby tot kleuter’ laat de lezer naar de ontwikkeling van kinderen van 0-4 jaar kijken door de bril van een kinderarts, ontwikkelingspsycholoog, pedagoog, orthopedagoog, neurolinguïst, klinisch linguïst, psychotherapeut, klinisch psycholoog en een neerlandicus.Gezondheid, hechting, ontwikkeling van het jonge brein, taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, ontwikkeling van het spelen en kinderopvang zijn de thema’s die aan de orde komen. Daarbij komen vragen naar voren als: op welke manier kunnen volwassenen er thuis voor zorgen dat dagelijkse activiteiten rijke leerervaringen worden? Hoe kan een doorgaande lijn, passend bij jonge kinderen, ontworpen worden om de kwetsbare overgangen in het verloop van de dag beter te kunnen opvangen?Dit boek wil ouders en professionals die te maken hebben met baby’s en peuters, mee laten kijken in de spreekkamer of onderzoeksruimte van verschillende vakspecialisten. Zo moet het boek een bijdrage leveren aan een gezonde en veilige ontwikkeling van baby’s en peuters.
ontwikkelingspsychologie --- kleuters --- Developmental psychology --- peuters --- Child rearing --- Handbooks, manuals, etc. --- 159.98
Choose an application
'Haalbaar ouderschap' beschrijft een praktijkgerichte methodiek voor hulpverleners in de residentiële jeugdhulpverlening of pleegzorg die een terugkeer naar huis van een geplaatst kind overwegen. Deze methodiek is geen strak protocol, maar maakt hulpverlening op maat mogelijk. Centraal staat een risicoclassificatie die alle beschermende en risicofactoren voor een geslaagde gezinshereniging onderzoekt en registreert. Ze gaat na of een gezinshereniging haalbaar is en geeft een beeld van de aspecten waarop gedurende de begeleiding gefocust moet worden. Het boek beschrijft verschillende hulpverleningsmodules. De verplichte modules richten zich op het vergroten van opvoedingsvaardigheden, het waarborgen van veiligheid, het verbeteren van de ouder-kindrelatie, het versterken van het sociaal netwerk en het vergroten van vaardigheden gericht op emotieregulatie. De facultatieve modules zijn gericht op het bieden van praktische hulp en het vergroten van praktische vaardigheden, het leren oplossen van problemen en vergroten van inzicht in cognities en het vergroten van sociale vaardigheden. De hulpverlener kan de facultatieve modules inzetten wanneer er nood aan is. Zo ontstaat hulpverlening op maat.
onderwijs --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- risico's --- gezinssociologie --- ouderschap --- jeugdzorg --- 362.7 --- Child rearing --- Parent and child
Choose an application
Een kind gooit je bestaan ondersteboven. Je aarzelt en stelt jezelf in vraag. Kan ik dit wel? Waaraan ben ik begonnen? Wat vaststaat, is een onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid tegenover de radicaal onbekende die je leven is binnengekomen. We moeten antwoorden. We zijn persoonlijk verantwoordelijk. In dit boek gaat Bruno Vanobbergen, vader van drie kinderen, op zoek naar wat deze verantwoordelijkheid betekent. Dat begint al met het kiezen van een naam voor je kind, maar raakt ook aan de vraag wat je voor je kind wil en kan betekenen. Opvoeden gaat over je kind willen lezen. Om van daaruit naar jezelf te durven kijken. Opvoeden is dus veel meer dan kinderen begeleiden in hun opgroeien. Opvoeden gaat ook over ons, volwassenen. Het is een oefening in een mooier mens worden. Een kant-en-klaar stappenplan om je kind te vormen zul je hier niet vinden, gedeelde gevoelens van herkenning en vervreemding, van plezier en ongemak des te meer. Voor opvoeden bestaat nu eenmaal geen handleiding. Net dat maakt het tot een van de boeiendste, maar ook kwetsbaarste ondernemingen. (flaptekst)
Developmental psychology --- pedagogiek --- kinderen --- ouders-kind relatie --- Opvoeding --- Opgroeien --- Opvoeden --- 185 Kinderrechten en gezin --- Opvoedkunde --- Onderwijs --- Child rearing --- Parent and child --- opvoeden --- Relatie ouder - kind --- opvoeding --- 370
Choose an application
Child development --- Child psychology --- Parenting --- Enfants --- Rôle parental --- Periodicals. --- Periodicals --- Développement --- Périodiques --- Psychologie --- Child rearing --- Infants --- Infant psychology --- Éducation des enfants --- Child development. --- Child psychology. --- Child rearing. --- Infant psychology. --- Parenting. --- Development --- Development. --- Health Sciences --- General and Others --- Medical Education, Training & Research --- Pediatrics --- Psychiatry & Psychology --- Kleinkind --- Eltern --- Zeitschrift --- Online-Ressource --- Health Sciences. --- Psychiatry & Psychology. --- baby's
Choose an application
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- co-ouderschap --- ouderschap --- Parenting --- Child rearing --- Rôle parental --- Education des enfants --- Periodicals. --- Périodiques --- Parent and child --- #PBIB:2001.3 --- Arts and Humanities --- Health Sciences --- Human Rights, Women's Studies & Child Welfare --- Family Medicine --- Pediatrics --- Child rearing. --- Parent and child. --- Parenting.
Choose an application
Child development --- Child Development. --- Child development. --- child development --- children --- adolescents --- Infant Development --- Development, Child --- Development, Infant --- Children --- Development --- Developmental biology --- Developmental psychobiology --- Child rearing --- Psychology, Child --- Growth --- Psychology --- Geriatrics --- Child study --- gerontologie --- Child & Youth Development
Choose an application
historische pedagogiek --- History of education and educational sciences --- anno 1800-1999 --- anno 1500-1799 --- Netherlands --- Child rearing --- History --- Education --- 37 <09> --- 37 <09> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Child raising --- Children --- Raising of children --- Rearing of children --- Training of children --- Child care --- Child development --- Child psychology --- Development and guidance --- Management --- Training
Choose an application
Dit boekje gaat over communiceren met je kind. Uitgangspunt is dat ouders en andere opvoeders moeten weten wat er in het hoofd van kinderen omgaat om er goed mee te kunnen praten. Het eerste hoofdstuk gaat onder andere over de gelaagdheid van sommige boodschappen van volwassenen en het onvermogen van het kind om daarmee om te gaan, het verschil tussen ik- en jij-boodschappen en hoe het verleden van een ouder zijn reacties op de eigen kinderen kan bepalen. In het tweede hoofdstuk wordt ingegaan op de ontwikkeling van het spreken. De auteur geeft ook suggesties om het spreken met elkaar op het juiste spoor te houden. In het derde hoofdstuk komt het sterkmakende karakter van praten aan bod. Door te praten krijgt het kind waarden en normen aangereikt die het kan verinnerlijken, leert het nadenken over bepaalde situaties, enz.. Hoofdstuk vier gaat over het oplossen en voorkomen van gedragsproblemen door praten. In hoofdstuk vijf heeft men het over het positieve effect van praten over seks. Het zesde hoofdstukje richt zich tot elke volwassene die beroepsmatig met kinderen moet praten.
Communicatie --- Opvoeding. --- Kinderen. --- mondelinge communicatie --- gesprekstechnieken --- Educational sciences --- opvoedingstips --- opvoeding --- Communication --- Handbooks, manuals, etc. --- Child rearing --- #KVHB:Communicatie; kinderen --- #KVHB:Opvoeding --- Praten met kinderen --- Gesprekken met kinderen --- Verbale communicatie --- Relatie ouder - kind --- praten --- communicatie --- seksuele opvoeding --- praten met kinderen --- kinderen --- Academic collection --- 305.8 --- Mondelinge communicatie --- Luistervaardigheid --- Communicatie ; algemeen --- Kinderen --- Opvoeding en onderwijs --- Kind --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Elk kind ontwikkelt zich dankzij de opvoeding van zijn ouders, maar ook ouders groeien mee tijdens dit proces. Albert Janssens en Emiel van Doorn geloven in een positief ontwikkelingsmodel. In dit basisboek behandelen ze op een heel toegankelijke manier de verschillende ontwikkelingsstadia van het jonge kind (0 tot 6 jaar) en tonen ze hoe je als ouder of (professionele) begeleider op een natuurlijke en speelse wijze de ontwikkeling van je kind kunt stimuleren. Ze introduceren daarbij het concept 'wederkerigheid'. Zowel kinderen als ouders ontwikkelen zich door interactie. Uiteindelijk is het de wens van elke ouder om zijn kind te zien opgroeien tot een warme, zelfstandige en sterke volwassene. (Bron: www.lannoo.be)
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- kinderen --- communicatie --- opvoeding --- Handbooks, manuals, etc. --- Child psychology --- Child rearing --- Ontwikkeling --- 433 --- 430 --- 37.013 --- Communicatie --- Opvoeding --- Stimulering --- Kinderen ; omgevingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Opvoeding in de praktijk --- Opvoeding, onderwijs, vorming ; algemeen --- 37 --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen --- Ontwikkelingsgerichte activiteiten --- Opvoeding en onderwijs --- Kind --- Ontwikkelingsgerichte activiteit --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Communicatie hangt samen met de persoonlijkheid, de professionele identiteit van de professional en de institutionele context waarbinnen gewerkt wordt. Voor leraren en opvoeders is dat niet anders. Meer nog, communicatie is het vehikel waarlangs kennis en ervaring worden overgedragen. Hierin spelen taal en beelden een cruciale rol. In de complexe realiteit van het lesgeven en opvoeden gebeurt die communicatie vanuit verschillende actoren en vanuit verschillende perspectieven. Een leraar voor een lege klas? Wil handelingsoriëntaties formuleren vanuit die vele perspectieven die in de les- en opvoedingspraktijk voortdurend interfereren. Zo komen achtereenvolgens de lesgever/opvoeder als pedagoog, toegepast linguïst, psycholoog, manager, visueel ontwerper en last but not least als lesgever/opvoeder aan bod.
Lerarenbegeleiding. --- Lerarenopleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- handelingsgericht onderzoek --- Educational sciences --- communicatievaardigheden --- Educational systems. Teaching systems --- interpersonele communicatie --- pedagogiek --- lesgeven --- kennisoverdracht --- Education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Child rearing --- Teachers --- Methodology --- leraren --- onderwijskunde --- lerarenopleiding --- Didactiek --- vaardigheden --- 450.7 --- communicatie --- Didactische principes --- professionalisering --- Werkvormen --- Lerarenopleidingen --- 450.4 --- Opleiding en bijscholing --- PXL-Education 2016 --- Communicatietechnieken --- Onderwijssociologie --- Relatie leraar - leerling --- Lerarenbegeleiding --- Leraren --- Communicatie --- Communicatietechniek --- Leraar --- Directie
Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|